Podstawowe ustawienia - prześwit (ang. ride height)

Prześwit pojazdu jest to odległość pomiędzy poziomem jezdni, a najniżej (oprócz kół) położonymi elementami podwozia pojazdu. Decyduje on o zdolności pojazdu do pokonywania przeszkód terenowych w postaci nierówności, nad którymi istnieje potrzeba przejechania. 

 

Prześwit (ang. ride height), czyli wysokość podwozia i co za tym idzie środka ciężkości całego auta. Tutaj nie ma wielu komplikacji, ale są dwie zasady którymi powinniśmy się kierować.

Po pierwsze: gdy auto dobija spodem do podłoża na nierównościach lub przy lądowaniu po skokach prześwit trzeba zwiększyć, aby uniknąć uszkodzeń. Jeśli spód ma daleko do podłoża , na przykład na gładkich trasach, prześwit możemy zmniejszyć.

Po drugie: gdy auto jest niskie, to ma nisko położony środek ciężkości przez co bardziej gwałtownie przenosi ciężar na lewe lub prawe koła przy gwałtownym skręcie. Daje to szybszą reakcję na zmiany kierunku jazdy, ale jednak może powodować łatwiejsze wejście w poślizg jeśli nie ma wystarczającej przyczepności. Wysokie auto reaguje odwrotnie - skręcenie kół powoduje dłuższy czas uginania się podwozia, przeniesienie masy trwa również dłużej i auto jest spokojniejsze, bardziej się wygina, troszkę później zaczyna skręcać, ale trudniej wprowadzić je w poślizg.

Trzeba pamiętać iż bardzo wysoko uniesione auto może na bardzo przyczepnej nawierzchni być łatwe do wywrócenia w zakrętach i wtedy trzeba obniżyć zawieszenie, aby można było jechać szybciej. Podwyższamy auto również gdy jeździmy po nawierzchni w której można się zakopać, np. po śniegu.

Przy regulacji wysokości trzeba pamiętać aby nie podwyższać zawieszenia do granic możliwości! To znaczy żeby auto opadało choćby minimalnie ściskając sprężyny zawieszenia, gdy stawiamy je na koła. Jeśli ściśniemy sprężyny tak mocno że auto będzie sztywno siadało na grunt i nie uginało sprężyn stojąc normalnie, to w ten sposób sztucznie usztywnimy zawieszenie, a to daje bardzo nerwowe zachowanie się auta i łatwiejsze tracenie przyczepności. Gdy auto którymś kołem wjedzie w dziurę, to zawieszenie tego koła nie opadnie, bo już będzie w swoim najniższym położeniu, i nastąpi utrata kontaktu opony z podłożem. Jeśli wjedzie na wybój to dane koło może podrzucić całe auto do góry, zamiast ugiąć zawieszenie. Jeżeli chcemy usztywnić zawieszenie są na to inne, lepsze sposoby, które są opisane w innych artykułach. Pamiętać trzeba iż zmiana wysokości prześwitu o bardzo duże wartości może mieć negatywne konsekwencje, gdyż zmieniamy o duże wartości kąty w całym zawieszeniu, więc maksymalne obniżanie i podwyższanie jest niewskazane. Można jeszcze ustawić przód wyżej niż tył i to zwiększa stabilność, lecz zmniejsza kierowalność. Tył wyżej niż przód ma działanie odwrotne.

Wysokość prześwitu regulujemy przez dodanie lub zdjęcie specjalnych podkładek nad sprężynami na amortyzatorach/specjalnymi nakrętkami, również na amortyzatorach, które od góry dociskają sprężyny. Bardzo ważne jest aby ustawiać symetrycznie lewą i prawą stronę przy tych regulacjach.

Regulacja prześwitu w modelach Traxxas
Rys. 1 Regulacja prześwitu w modelach Traxxas

Na rynku istnieją przyrządy do mierzenia prześwitu, ale można się obyć bez nich. Wystarczy do tego zwykła linijka.

Prześwit reguluję za każdym razem gdy tylko wprowadzę jakieś zmiany w ustawieniu zawieszenia.

Pomiar prześwitu
Rys. 2 Pomiar prześwitu