Podstawowe ustawienia - zbieżność oraz rozbieżność kół (ang. Toe-in i Toe-out)

Odpowienie ustawienie zbieżności i rozbieżności kół wpływa na zachowanie się modelu na prostych i zakrętach. 

Na przedniej osi ustawienie zbieżności kół ma wpływ na to jak auto zachowuje się w czasie wchodzenia w zakręt i pokonywania zakrętu. Koła zbieżne na przedniej osi powodują większą stabilność na prostej i dość gwałtowne wchodzenie w zakręty, ale mniejszą prędkość zakręcania auta (większy promień skrętu i mniejszą nadsterowność). Rozbieżny przód (znacznie częściej spotykany) daje auto troszkę nerwowe na prostych, ale szybciej zawijające się w zakrętach (troszkę bardziej nadsterowne). Brak zbieżności na przedniej osi daje ustawienia pośrednie, ale często auto może być zarówno trochę nerwowe na prostej jak i nie składać się w zakręt tak szybko jak byśmy tego chcieli.

To ustawienie jest bardzo indywidualne, każdy sam powinien przetestować jaka konkretna zbieżność przedniej osi będzie dobra dla jego stylu jazdy. Natomiast za duża zbieżność lub rozbieżność też nie pomaga, gdyż powoduje zwiększenie oporów toczenia i zmniejszenie prędkości maksymalnej oraz przyspieszenia. W związku z tym rzadko spotyka się wartości przekraczające 5 stopni.

Ustawienia zbieżności tylnej osi są bardzo ważne i w dużym stopniu zmieniają charakterystykę auta. Na tylnej osi nie spotyka się kół rozbieżnych gdyż to powoduje bardzo dużą nadsterowność. Również bardzo rzadko spotyka się całkowity brak zbieżności (0 stopni) gdyż takie autko bardzo źle reaguje na jakikolwiek poślizg tylnych kół. Koła mało zbieżne (0,5-3 stopni) stosuje się na asfalcie i tam gdzie jeździmy szybkimi łukami, bez poślizgów. To daje większą prędkość maksymalną i lepsze przyspieszanie, ale utrudnia kontrolę nad autem w czasie poślizgu tylnej osi.

Tylna oś ustawiona bardzo zbieżnie (3-6 stopni) pomaga kontrolować auto w poślizgu oraz gdy używamy dużo gazu na wyjściu z zakrętu, robiąc power-slide. Ułatwia to także ładne, płynne przejście z jednego zakrętu z poślizgiem tylnej osi w drugi, bez nerwowego, gwałtownego zarzucania tyłem. Zwiększa to także sumaryczną przyczepność tylnej osi. Takie duże zbieżności tylnej osi stosuje się do off-roadu, driftu oraz w autach z tylnym napędem.

Kąt zbieżności przedniej osi jest we wszystkich modelach regulowany długością drążków kierowniczych, ale kąt tylnej osi jest ustawiany bywa bardzo różnie w zależności od konstrukcji zawieszenia naszego autka. Również nie wszystkie modele mają możliwość regulacji kąta zbieżności tylnej osi.

Ogólnie dobrym, często spotykanym ustawieniem jest rozbieżny przód i zbieżny tył.

Drążek kierowniczy w modelach Traxxas
Rys. 1 Drążek kierowniczy w modelach Traxxas
Regulacja zbieżności/rozbieżności w modelach Traxxas
Rys. 2 Regulacja zbieżności/rozbieżności w modelach Traxxas
Zbieżność i rozbieżność
Rys. 3 Zbieżność i rozbieżność